Soal Jawab EWC DENGAN XAVIER SIMEON: “SAYA BUKAN KEGEMARAN KERANA SAYA BELGIA”

2022-05-23T12:00:59+02:00Mei 23rd, 2022|2022|

Bersama-sama rakan sepasukan Gregg Black dan Sylvain Guintoli, wira tuan rumah Xavier Siméon adalah salah satu pilihan untuk memenangi 24H SPA EWC Motos, pusingan kedua Kejohanan Dunia FIM Endurance 2022 dari 4-5 Jun.

Inilah yang dikatakan pemain berusia 32 tahun dari Belgium itu, yang pasukan Yoshimura SERT Motul yang memenangi gelaran dunianya mendahului kedudukan EWC selepas 24 Heures Motos bulan lalu, terpaksa katakan sebelum Kejohanan Dunia Endurance FIM kembali ke Circuit de Spa-Francorchamps buat pertama kali sejak 2001.

Apakah kenangan terawal anda tentang Spa-Francorchamps?
“Ketika bapa saya [Michel] berlumba, saya berada di sini bersamanya ketika saya berumur lima atau enam tahun. Saya dibesarkan di paddock World Endurance jadi saya dibesarkan di Spa.”

Spa disenaraikan sebagai lagu legenda, bagaimana anda menerangkannya?
“Trek ini menakjubkan, ia sangat, sangat pantas, anda perlu menghormatinya kerana anda memerlukan tahap tumpuan dan keyakinan yang sangat tinggi.”

Menakjubkan tetapi mencabar, bukan?
“Pada asasnya ia akan menjadi perlumbaan yang sangat sukar, terutamanya pada waktu malam. Ia adalah trek di mana anda boleh membuat perubahan besar dari segi masa pusingan, jadi anda perlu menghormati trek ini dengan jelas, tetapi itulah sebabnya semua orang mengatakan ia adalah trek paling indah di dunia kerana ia berada di dalam hutan dengan selekoh panjang, tujuh kilometer, trek itu benar-benar menakjubkan.”

Sejauh manakah faktor cuaca di Spa?
“Saya berlumba di Spa pada 2005 dan 2006 dan memang begini, cuaca boleh berubah bila-bila masa. Kadang-kadang hujan turun di belakang trek dan bukan di bahagian pertama jadi ia boleh menjadi kejutan pada setiap saat dan itulah sebabnya saya katakan anda benar-benar perlu menghormati trek ini.”

Adakah anda akan mengatakan anda mempunyai kelebihan – ia adalah trek rumah anda dan anda ‘dibesarkan’ di Spa?
“Ia tidak benar, pastinya saya telah melakukan beberapa ujian tahun lepas dengan Bridgestone dengan basikal saya sendiri, basikal standard saya tetapi bagi saya kegemaran jelas F.C.C. [TSR Honda France] dan pasukan BMW kerana BMW melakukan banyak ujian tahun lepas dan mereka juga melakukan 6 Jam Spa. F.C.C. datang untuk membuat beberapa ujian tetapi [rakan sepasukan saya] Gregg [Black] dan Sylvain [Guintoli] tidak tahu trek sebelum ujian. Saya tidak fikir saya adalah kegemaran kerana saya warga Belgium dan kami kurang pengalaman sebagai pasukan dengan data. Semasa perlumbaan ia bukan tentang yang terpantas, ia juga mengenai siapa yang bertuah dan 24 jam akan menjadi sangat, sangat lama.”

Bagaimanakah panjang trek sepanjang 6.985 kilometer akan mempengaruhi strategi?
“Strategi akan dibuat daripada pengalaman ujian dan kami mempunyai satu ujian lagi. Kami masih perlu memahami banyak perkara dan pada masa itu kami akan membuat strategi dan melihat sama ada ia adalah yang betul dan kemudian kami akan menyesuaikan diri semasa perlumbaan jika kami terlepas sesuatu atau tidak.”

Adakah hakikat anda memenangi 24 Heures Motors dan mendahului kedudukan sebagai bantuan atau penghalang?
“Kita perlu mengambilnya perlumbaan demi perlumbaan kerana setiap perlumbaan ada sejarahnya, detiknya, beberapa perkara boleh berlaku. Kami tahu lawan kami akan menjadi sangat kuat. Mereka akan mahu mencuba untuk menolak dan menang dan ia akan berada di tangan kita untuk melihat sama ada kita mahu menang atau hanya menolak dan melampaui had semata-mata untuk menang atau hanya untuk naik podium. Sukar untuk bercakap tentang keputusan yang tepat.”

Apa yang didahulukan, menang di Spa atau mempertahankan gelaran EWC?
“Ia akan menjadi hebat [untuk menang di tempat sendiri] tetapi ia bukan perkara yang paling penting. Jika kami perlu melakukan ketiga atau keempat kerana ia adalah maksimum kami, kami akan melakukannya. Tetapi yang pasti jika kami boleh menang ia adalah lebih baik dan lebih baik untuk kejuaraan juga.”