PENUNGGANG MENDAPAT GENGGAMAN DI ESTORIL

2020-09-25T04:30:00+02:00September 23rd, 2020|12 Hours of Estoril, 2019-2020|

Pasukan yang bertanding di 12 Hours of Estoril- pertandingan final FIM EWC – berjaya ke litar Portugis untuk pertama kalinya. Sesi ujian peribadi pertama berlangsung di Estoril petang ini.

Bagi kebanyakan pasukan, litar di Portugal adalah dikatakan seperti wilayah yang belum dipetakan. Perlumbaan terakhir musim FIM EWC 2019-2020 adalah penmbahan baru dalam kalendar. Dengan beberapa pengecualian, seperti Wójcik Racing Team, yang berada di landasan ini pada hujung minggu lalu dengan Broc Parkes dan Sheridan Morais bertanding dalam kejuaraan Superbike Portugis, para penunggang telah merasakan sendiri litar Estoril pada petang ini.

 

Litar sepanjang 4,182 meter adalah pantas dan perlukan kepakaran teknikal. Litar dengan 13 pusingan adalah gabungan selekoh pantas dan sempit digabungkan dengan jalan lurus utama sepanjang 986 meter. Litar yang tidak biasa serta unik dan diminta secara fizikal ini mempunyai kehendak yang tepat untuk menarik minat pakar perlumbaan endurance.

 

Pemimpin kedudukan FIM EWC Suzuki Endurance Racing Team telah mengatasi sesi pertama secara metodis. “Kami sedang membuat pengaturan casis dan pilihan tayar kami,” kata pengurus pasukan SERT, Damien Saulnier. “Kami memulai dengan tayar yang keras kerana kami diberitahu litarnya sangat kasar, tetapi pada akhirnya kami beralih kepada tayar lembut. Para penunggang menjejakkan kaki mereka dan masa pusingan semakin menurun. Semuanya adalah baik. “

 

Pierre Chapuis, pengurus pasukan ketua kelas Superstock Moto Ain, yakin. “Roberto Rolfo, yang biasa dengan litar tersebut, membantu Robin Mulhauser dan Hugo Clere kembali ke landasan. Mengenai kru, kami berusaha untuk mencari tetapan yang betul, dan semuanya berjalan dengan lancar. Sayang sekali GERT56 tidak berada di sini untuk memperjuangkan Superstock World Cup. Saya benar-benar menyesal, walaupun ini sudah memudahkan kita. ”

 

YART Yamaha dan F.C.C. TSR Honda France nampaknya yang terpantas untuk beraksi ketika berada di sesi latihan peribadi dan tanpa batas waktu pada petang ini.

 

Sesi ujian masa rasmi akan berlangsung esok (Khamis) pagi di Estoril, dan kelayakan pertama akan bermula pada pukul 2.30 petang waktu tempatan (3.30 petang CET).

 

12 Hours of Estoril tahun 2020 – Senarai kemasukan sementara