News

FIM EWC MELAUNGKAN MICHELIN KEMBALI

2020-07-15T16:24:06+02:00Julai 10th, 2020|2019-2020, 24 Heures Motos 2020|

Bersama Dunlop dan Bridgestone, Michelin akan menjadi pemain utama dalam FIM EWC, yang menyediakan juara bertahan Webike SRC Kawasaki France Trickstar dan pemenang FIM World Cup dan pemimpin kelas Superstock Moto Ain, diantara semua.

Michelin keluar dari FIM EWC pada tahun 2014, tahun GMT94 meraih gelaran dunia dengan tayar Michelin, sebelum kedatangan Eurosport Events sebagai penganjur. Pertumbuhan kejuaraan yang berterusan dalam beberapa tahun kebelakangan ini sebagai hasil tindakan bersama oleh FIM dan penganjur baru telah mendorong Michelin mempertimbangkan semula keputusannya.

FIM EWC pada hari ini lebih kuat di semua bidang – persaingan, teknologi, media – dan telah memperluas jangkauan globalnya. Perubahan peraturan yang dilaksanakan dengan FIM, mengurangi peruntukan tayar pada setiap perlumbaan, memberikan kejuaraan tambahan untuk inovasi dan pengembangan yang didorong oleh pengeluar.

Michelin akan bekerjasama dengan beberapa pasukan teratas FIM EWC. Juara bertahan Webike SRC Kawasaki France Trickstar akan keluar ke litar dengan tayar Michelin buat pertama kalinya di 24 Heures Motos. Michelin juga melengkapkan dengan Ducati team ERC Endurance. Moto Ain, pemenang Piala Dunia FIM Superstock musim lalu dan pemimpin semasa dalam kelas, juga muncul dalam barisan pengeluar Perancis dari pasukan berprofil tinggi.

François Ribeiro, Ketua Acara Eurosport
“Saya gembira melihat Michelin kembali ke FIM EWC. Setelah fasa pengesahan teknikal oleh Michelin bersama dengan beberapa pasukan tetap kejuaraan musim lalu, kami telah mencapai persetujuan mengenai kemasukan rasmi Michelin dalam kejuaraan. Kedatangan mereka memperkuat pengkhususan FIM EWC sebagai satu-satunya kejuaraan perlumbaan jalan raya yang menampilkan kedua-dua pembina dan pengeluar tayar yang bersaing – Dunlop, Bridgestone dan Michelin. Dunlop mengekalkan kedudukan istimewa mereka sebagai rakan kongsi rasmi EWC Dunlop Independent Trophy. “