Dunlop adalah rakan kongsi baru Webike SRC Kawasaki France Trickstar

2021-03-05T18:43:04+01:00Mac 5th, 2021|2021, 24 Heures Motos 2021|

Pasukan Kawasaki kilang berusaha untuk merebut kembali gelaran dunia dengan pengeluar tayar baru. Webike SRC Kawasaki France Trickstar ZX-10RR # 11 akan menjadi Dunlop shod dan sekali lagi ditunggang oleh pelumba 2020: Jérémy Guarnoni, Erwan Nigon dan David Checa.

Pasukan Kawasaki kilang – juara FIM EWC 2018-2019 – akan berada di landasan pada 2021 dengan tayar Dunlop. Mengikuti kedudukan ke-5 keseluruhan dalam kedudukan dunia musim lalu, pasukan Perancis yang dikendalikan oleh Gilles Stafler berusaha untuk merebut kembali gelaran dunia.

Perubahan pasangan akan memerlukan kerja penyiapan yang baru untuk menyesuaikan casis Kawasaki ZX-10RR ke tayar Dunlop. Webike SRC Kawasaki France Trickstar juga harus berurusan dengan pemergian Bernard Lecour (‘Bernie’), jurutera mesin dan andalan pasukan sejak 2010, yang akan bersara.

Semuanya tidak mempengaruhi tekad Gilles Stafler, yang telah menguruskan pasukan sejak 2009. Dia telah menyusun semula pasukan yang menuju ke musim baru untuk melancarkan tawaran baru untuk gelaran dunia.

Barisan tiga pelumba yang mantap
Webike SRC Kawasaki France Trickstar juga dapat mengandalkan barisan pelumba mereka, yang tetap tidak berubah sejak 2019. Jérémy Guarnoni, Erwan Nigon dan David Checa sekali lagi akan menunggang Kawasaki # 11. Ketiga-tiga pelumba itu memenangi kejuaraan dunia FIM EWC 2018-2019 untuk pasukan Kawasaki Gilles Stafler.

Wim Van Achter, Pengurus Motorsport, Dunlop Europe
“Kami gembira dapat bekerjasama dengan Webike SRC Kawasaki France Trickstar. Ia akan tepat 25 tahun sejak Dunlop dan Kawasaki terakhir memenangi kejuaraan bersama dan kami akan berhasrat untuk meraikan ulang tahun perak ini dengan pingat emas! Dunlop dipilih oleh EWC tahun lalu pemenang dan Kawasaki adalah juara pada musim sebelumnya. Bekerjasama menunjukkan cita-cita kami untuk mengulangi keputusan tersebut. ”

Gilles Stafler, Pengurus Pasukan Webike SRC Kawasaki France Trickstar
“Musim ini akan menjadi mengasyikkan. Saya sangat gembira dengan perjanjian yang telah kami capai dengan Dunlop. Ini mengingatkan saya tentang penampilan sulung saya dalam perlumbaan ketahanan pada tahun 90-an dan gelaran Kejuaraan Dunia pertama kami di 750cc. Kami akan mempunyai hubungan istimewa dengan Dunlop dan kami akan memburu gelaran tersebut. Kami merasa sangat gembira dengan Dunlop dan kami akan memberikan yang terbaik! Menjadi Pasukan Rasmi akan membolehkan kami melakukan ujian peribadi dengan Dunlop. Kami akan berkembang dan akan mempunyai tayar yang terbaik untuk semua keadaan (kering – basah – perantaraan). Kami tidak sabar untuk memulakan ujian pertama kami! “