2021 Le Mans 24 Jam Motos tidak akan berlaku pada 17 dan 18 April

2021-04-02T18:21:10+02:00April 2nd, 2021|2021, 24 Heures Motos 2021|

Edisi ke-44 dari 24 Heures Motos, yang dijadualkan berlangsung pada 17 dan 18 April, telah dibatalkan. Tarikh kemudian untuk perlumbaan semasa musim FIM EWC 2021 sedang diperiksa

Perlumbaan pembukaan FIM Endurance World Championship 2021 tidak akan berlangsung di Le Mans seperti yang dijadualkan pada 17 dan 18 April. Berikutan perbincangan dengan kakitangan perubatan dan dengan persetujuan dengan Préfecture of Police, penganjur 24 Heures Motos Automobile Club de l’Ouest, persekutuan motosikal Perancis dan antarabangsa FIM dan FFM dan Eurosport Events, penganjur kejuaraan, telah memutuskan untuk membatalkan peristiwa.

Akibat krisis kesihatan dan hospital berada dalam tekanan yang cukup besar, hospital di Le Mans dan sekitarnya tidak dapat memberikan layanan yang diperlukan untuk memastikan keselamatan penunggang dan pasukan selama perlumbaan.

Penganjur, persatuan sukan dan penganjur sudah berusaha untuk mengenal pasti tarikh masa depan untuk 24 Heures Motos selama musim 2021. Komunikasi untuk ini akan dikeluarkan dalam tempoh sepuluh hari akan datang.

Pierre Fillon, Presiden, Automobile Club de L’Ouest
“Memutuskan untuk membatalkan Motos 24 Jam sangat sukar. Sayangnya, pandemi yang berterusan bermaksud kita tidak dapat memenuhi standard organisasi kita yang biasa. Fikiran saya adalah dengan pekerja perubatan, yang mengalami masa yang sangat sukar sepanjang tahun ini. Kami kini melakukan yang terbaik untuk menetapkan tarikh baru untuk Motos 24 Jam ke-44”

François Ribeiro, Ketua Acara Eurosport
“Keselamatan penunggang adalah faktor yang tidak dapat dirundingkan dan tekanan di hospital baik pada masa ini dan dalam beberapa minggu mendatang mengesampingkan pengendalian Motos 24H. Mulai hari ini, kami bekerjasama dengan ACO untuk mencari tarikh baru untuk memastikan penganjuran FIM Endurance World Championship di Le Mans. Semua usaha kami diarahkan pada objektif ini”